Margot Wallströms Fake Facts

För alla som inte är aktiva på sociala medier som exempelvis Twitter och Facebook, där det än så länge går att snappa upp sådant som media inte väljer att ta upp, kommer här en uppmaning att kolla upp Margot ”judarna är efter mig” Wallströms senaste dubbelfel.

fakefacts2

Föga överraskande handlar det åter igen om Israel.
Först hennes oerhörda okunnighet och tourretsbeteende där hon kommenterar Liberalernas ledares, Jan Björklunds, kritik om de den feministiska beslöjade delegationen i iran. Hon jämför då den enligt lag tvungna burna slöjan i Iran med judarnas kippa.

För det andra.
För den som hörde onsdagens utrikesdebatten i riksdagen hörde hur Margot Wallström presenterar Fake Facts angående Israel. Hon påstår att Israel har ockuperar palestinsk mark i 50 år.
Vad hon bör veta är att det inte fanns en palestinsk stat, som hon var snabb att erkänna när hon var med och bildade regering.
För 50 år tog Israel tillbaka sin historiska mark från ockupanten Jordanien.
Som i i sin tur fått den från Storbritannien 1948.
Storbritannien som då fick den från ockupanten Ottomanska riket som suttit på området ett par hundra år.

Huruvida vår utrikesminister vet det eller är så okunnig lär vi nog aldrig få veta

3 thoughts on “Margot Wallströms Fake Facts

  1. Att det har funnits en palestinsk stat i nuvarande Israel fram till andra världskrigets slut fick i alla fall jag lära mig i historieundervisningen i skolan… Inte bara av läraren, utan även av historieböckerna vi fick..

    Vad gäller Jan Björklunds bärande av kippa i en Synagoga är det faktiskt lite konstigt, om han inte är (sekulariserad) jude.. Jag vet ju inte! Men han är naturligtvis fri att välja att klä sig som han vill. Mig stör det inte, även om jag inte tycker den är särskilt attraktiv! Han får väl ha på sig i princip vad han vill, när han vill i ett fritt land, som jag tycker att Sverige ska vara!

    Islamistiska diktaturen Iran är INTE ett fritt land och står VÄLDIGT långt ifrån Sverige vad gäller valfrihet. Jag tycker att det är viktigare att fokusera på att folk inte får gifta sig med vem de vill än på att de inte får klä sig som de vill. Men jag avskyr också innerligt alla de mindre strikta Iranska lagar, som till exempel alla de otaliga, absoluta, skitnödiga klädreglerna för alla kvinnor, även turister och besökande politiker! Det hade inte spelat någon roll vilken regering det var som besökte Iran, alla kvinnor oavsett nationalitet och politisk position hade blivit tillsagda att lagen var att täcka över mer hår och kroppsformer där. Även Hillary Clinton om hon hade blivit president över USA. Frågan är inte varför den lilla svenska delegationen kvinnliga politiker lydde under landets lag, frågan är varför de åkte till landet!

    Jag hoppas innerligt att alla som kritiserar slöjbärandet i sig ställer den VERKLIGA frågan till de här svenska politikerna. Det är ganska lätt för dem att komma undan genom att skylla på att det är lag i Iran. Men frågan som är betydelsefull att ställa är ju varför de åkte till den EXTREMA, Islamistiska diktaturen till att börja med!

  2. Missförstå mig rätt nu. Jag skulle vara den första att fira om det förtryckta folket i Iran blev av med slöjtvång och alla andra strikta klädregler som gatupolisen förespråkar. Men jag tycker att det är löjligt att folk inte vågar fokusera på de VERKLIGT stora problemen. Både kvinnor och män, oavsett hur ”anständig” klädsel de än har, stenas fortfarande bokstavligt talat till döds bara för utomäktenskapligt sex i antika Iran, precis som på biblisk tid. Islamisterna som styr där ÄR verkligen antika fariséer! Precis som skriftlärda judar -för 2000 år sedan! Både kvinnor och män är förbjudna att själva välja något så viktigt som livspartner! Det tycker jag är något värre än att vara förbjuden att bära annat än strikt,uniformslik ”anständig” klädsel! Även om jag avskyr tvång på strikt uniformslik klädsel också. men det är det lilla förtrycket i det Iranska sammanhanget.

  3. Det har aldrig funnits en palestinsk stat där.
    Fram till andra världskriget ockuperades området av Britterna.

    Att för en besökare bära kippa i en synagoga bär syftet att visa vördnad för en religiös plats.
    Att jämföra detta med religiös tvångsklädsel i ett land är ett otroligt olustigt uttalande av en utrikesminister, som dessutom gör kall på att arbeta i en feministisk regering.
    Att då själv välja att resa dit och bära denna tvångsklädsel för att skaffa handelsavtal på bekostnad av kvinnors rätt är hyckleri.

Kommentera

