Joakim Lundqvist tipsar

Intet nytt på Livets Ord.

Skärmavbild 2016-02-05 kl. 10.24.25
Nya Pastorn Joakim Lundqvist är inte så aktiv på Facebook. Men häromdagen länkade han till en artikel från JKPG Live. En tidning i Jönköping.

Kul att läsa Magnus Hesselgrens krönika i JKPG Live, skriven efter besök på Livets Ord i Jönköping.

Magnus gör en målande beskrivning av trevliga människor. Det han dock tar med sig är väldigt representant för just Livets Ords undervisning och kultur. Trevliga människor och en skön känsla.

När jag gick därifrån tänkte jag på det Peter hade sagt om att själv vara med och påverka, hur klyschigt det än må ha varit, hade det tagit fäste hos mig. ”Du är kallad att göra skillnad”, sa han.
Nu förstod jag att det bara är genom mitt eget agerande jag aktivt kan vara med och påverka min egen framtid.

Livets Ords undervisning har i årtionden gått ut på att få människor att känna saker.
Att denne journalist inte fick med sig något om vare sig Jesus, Gud eller Bibeln speglar mycket av det ”Feel Good” budskap som predikas i sammanhang som Livets Ord representerar.
Det är mycket mer av psykologi än teologi.

Jag är säker på att många kristna borde/skulle reagera på att det är inte är genom ”mitt eget” agerande utan ”tack vare Jesu Kristi verk” som är det avgörande för en ny framtid.

Skärmavbild 2016-02-07 kl. 14.51.31

De borde börja med att vara mer sanningsenliga och sluta upp med att rubriken ”bygga kyrka” och istället kalla det för vad det är, ”bygga stiftelse”.

Men, då hade kanske inte Livets Ords ledning kunnat utnyttja medlemmarna genom att förskingra så mycket pengar och bära falskt vittnesbörd.
Inte heller städa ut det ”gamla”, när de nu låtsas göra något nytt.

Tänkte inte på det

 

Kommentera

