Ulf Ekman erkänner separering

Ulf gjorde sig till enhetens apostel i svensk kristenhet under många år.
Men verkligheten visar på en splittringens profet. Ingen i modern svensk kristen historia har splittrat så många församlingar och familjer som hans arbete.

Inte gjorde det saken bättre när han lämnade sitt Livets Ord. Han lyckades splittra även medlemmarna och familjer där, när han fann sanningen i en annan kyrka. Den Katolska.

Här är ett exempel på hur det kan låta idag, från den förre enhetspastorn.

ulf separera

Kom nu ihåg att Ulf är dessutom en av de bästa kommunikatörerna i Sverige och bemästrar att trolla med ord som få. Notera att han inte svarar på frågan, även om det låter så.

Den tro Ulf nu konverterat till säger bland annat så här:

This Sacred Council wishes to turn its attention firstly to the Catholic faithful. Basing itself upon Sacred Scripture and Tradition, it teaches that the Church, now sojourning on earth as an exile, is necessary for salvation. Christ, present to us in His Body, which is the Church, is the one Mediator and the unique way of salvation. In explicit terms He Himself affirmed the necessity of faith and baptism(124) and thereby affirmed also the necessity of the Church, for through baptism as through a door men enter the Church. Whosoever, therefore, knowing that the Catholic Church was made necessary by Christ, would refuse to enter or to remain in it, could not be saved.

 

Det må låta ömt och kärleksfullt det Ulf säger.
Men att bli kallad broder är inte samma sak som att hans vänner på exempelvis Livets Ord varken är kristna eller frälsta, enligt Ulfs nya glasögon.

Hade han vänt på orden: Katolska kyrkan respekterar alla döpta bröder i alla samfund och kallar dem för kristna även om vi är separerade, så hade det varit en annan sak.
Notera att han väljer att inte svara på frågan om frälsning, vilket var frågan från hans vän.

Ulf skriver att de nu är separerade från varandra. Och det är sant enligt hans nya tillhörighet.
Kristendom finns bara nu i den Kyrka han tillhör.

Incorporated in the Church through baptism, the faithful are destined by the baptismal character for the worship of the Christian religion; reborn as sons of God they must confess before men the faith which they have received from God through the Church

Att det är två religioner bekräftas bland annat från en protestant som konverterat några år före Ulf.

religion
Just konvertering betyder alltsom oftast att byta religion.

Ulf är Ulf

Bortsett från kristen medias bild och andra Ekmananhängare, så har den stora kritiken varit att Ulf farit med oärlighet och undanhållit sanningen från sina efterföljare i över tio år, i närmandet av sin nya kyrka.
Inte det att han konverterat. Det står fritt för var och en.

Det tragiska är att han fortsätter på denna inslagna oärliga väg och utnyttjar sina gåvor på förvirrade hjärtans bekostnad.

Ulf har odlat en extrem personkult kring sig som fortfarande trevar i mörkret efter att deras ljuspelare lämnat rummet. Frågan ovan är ett exempel på detta, att flertalet fortfarande konsulterar honom.

Ulf fortsätter bjuda på sin grumliga dryck

17 thoughts on “Ulf Ekman erkänner separering

  1. Meget god analyse. Det er 2 ulike religioner, som også Balthasar Hubmaier fikk erfare.

    http://wp.me/p3uvTQ-5f

    År 1524 truet keiseren, på oppfordring fra paven, med å sende en hær på 12000 mann til Waldshut. Fordi det var vekkelse, Bibelen ble tilgjengelig på tysk og folket leste.

      • Vi bibeltro er fortsatt bare kjettere. RKK har ikke endret sin lære. Jeg frykter at det kommer forfølgelse mot bibeltro i framtiden.

        Uansett har det katolske system ødelagt mye for det europeiske folket: Lev som du vil, synd som du vil, trenger ikke lese Guds Ord, bare du er i Kirkens sakramenter blir du frelst.

        Sakramenter kan ikke erstatte Abrahams tro.

      • Ja, som sagt. Olika religioner.
        De du refererar som Bibeltroende säger: lev i Bibelns bud
        Katolska Kyrkan säger: lev i Sakramenten

  2. Den katolska kyrkan säger INTE att våra vänner i Livets Ord inte är frälsta. Den sista meningen i ditt klipp från det andra vatikankonciliet förklarar det hela. Men jag tror du missade det.

    ”Whosoever, therefore, knowing that the Catholic Church was made necessary by Christ, would refuse to enter or to remain in it, could not be saved.”

    Detta betyder att den som har full vetskap om vad den katolska kyrkan ärvde av Kristus men ändå väljer att inte bli inlemmad eller väljer att lämna densamma, väljer också bort sin frälsning. Märk väl, den som har full vetskap om detta. Det gäller alltså inte de som inte har denna kunskap.

    • Vem har kunskapen? Den som är med i RKK eller den som läst formuleringen.

      Jag har läst formuleringen, innebär det att jag har kunskap men väljer bort den?

      De flesta är förmodligen medvetna om RKK;s lära, så frågan är när man anses ha kunskapen.

    • Hejsan Ulrika,
      Jag missade inte det. Jag fetmarkerade det till och med.
      Speglar inte texten från Paulus VI i sitt sammanhang katolikernas syn idag, där de klart och tydligt menar: ingen frälsning utanför Kyrkan.

      Dessutom visar exemplet ovan även hur det anses Livets Ord representera en annan religion.

      • Jesus har bara en kyrka, den är hans kropp, om än många lemmar och organ som käbblar med varandra. Utanför Jesus finns ingen fräslning. Om man är döpt i faderns, sonens och den helige andes namn är man en del av Kristi kropp. Lämnar man den kroppen lämnar man också frälsningen.

      • Medvetet eller icke, styrker du argumentet att Ulf visar på separationen mellan exempelvis honom och Livets Ords medlemmar och splittrar kristendomen än mer.
        Katolska kyrkan gör genom sin tolkning anspråk på att det som ni kallar Kristi Kropp, Kyrkan. Utanför Kyrkan ingen frälsning.

        Mekanismerna argument som dessa sätter igång bland exempelvis medlemmarna i Uppsalaförsamlingen skall man inte underskatta, när det kommer till de efterföljare Ulf anskaffat sig genom åren.

        Ulf har i många år hävdat att han ”placerat sig i kristendomens centrum” för enhetens skull. I praktiken har han, till denna dag, predikat splittring.
        Dock inte nödvändigtvis genom sitt närmande till den katolska gemenskapen, utan genom att föra så många bakom ljuset genom att icke vara ärlig och transparent.

  3. @ Ulrika Andersson: Jag förstår verkligen inte din förklaring. Är jag frälst och på väg till himlen även om jag inte är med/ erkänner/ tror att Katolska kyrkan är något mer är min egen kyrka? För jag väljer aktivt att inte bli inlemmad i katolska kyrkan. En annan fråga: vad står det i Bibeln att Katolska kyrkan ärvde något från Kristus och att Påven är vår Paulus?

    • Emmanuel,

      ”Är jag frälst och på väg till himlen även om jag inte är med/ erkänner/ tror att Katolska kyrkan är något mer är min egen kyrka? För jag väljer aktivt att inte bli inlemmad i katolska kyrkan.”

      Ja det tror jag att du är, trots att du inte har tillgång till samtliga sakrament. Att du aktivt väljer att inte upptas i den katolska kyran beror ju på att du inte tror på dessa lära, vilket får anses detsamma som att du inte har uppnått andlig kunskap. Det är heller inte samma sak som att du avfaller från tron på den. Du ahr alltså aldrig haft den fulla kunskapen som är kriteriet för att avsäga dig frälsningen.

      Dock, och det här vill jag understryka är min egen frågeställning och inte på något sätt kyrkans lära, Jesus säger själv i Joh 6:53-54 ”Sannerligen, jag säger er: om ni inte äter Människosonens kött och dricker hans blod äger ni inte livet. Den som äter mitt kött och dricker mitt blod har evigt liv, och jag skall låta honom uppstå på den sista dagen.”

      Tydligen är detta ett krav enligt Jesus själv. Och vad jag förstår så är det bara genom den katolska och den ortodoxa kyrkan som man har tillgång till Herrens kropp. Huruvida detta är nödvändigt för frälsningen som helhet låter jag vara osagt då jag inte har tillräcklig kunskap i frågan. Stod jag utanför kyrkan skulle jag dock bli lite orolig tror jag.

      ”vad står det i Bibeln att Katolska kyrkan ärvde något från Kristus och att Påven är vår Paulus?

      Det står inte något uttryckligen om ”den katolska kyrkan” i bibeln. Men katolsk betyder universell vilket vi tror att det är just den kyrkan Jesus själv började bygga här på jorden när han sade till Simon i Matt 16:18 ”Du är Cephas och på denna klippa skall jag bygga min kyrka”. Alltså Jesus egen kyrka som tillhör alla på jorden som är döpta.

      Påven är Paulus? Jag vet inte vad du menar. Paulus är Paulus och påven är påven.

  4. ”Medvetet eller icke, styrker du argumentet att Ulf visar på separationen mellan exempelvis honom och Livets Ords medlemmar och splittrar kristendomen än mer. Katolska kyrkan gör genom sin tolkning anspråk på att det som ni kallar Kristi Kropp, Kyrkan. Utanför Kyrkan ingen frälsning.”

    På vilket sätt orsakar konciliets tolkning mer splittring av kyrkan?

    Genom att acceptera dopet som det som inlemmar någon i Kristi kropp accepterar ju den katolska kyrkan massor av människor som inte är direkta medlemmar i densamma. Hur kan du då tala om att den splittrar? Lämnar du den gemenskap med Kristus du fått genom dopet lämnar du också frälsningen. Det är vad kyrkan lär kort och gott. Splittrar det?

    Vad som skett eller inte skett i turerna kring Ulfs konvertering säger jag ingenting om eftersom jag inte vet nånting om det annat än vad som skrivits i media och på diverse bloggar. Alltså andrahandsuppgifter. Då avstår jag och överlåter domen till Herren.

    • Det fina med att vara med i en religiös gruppering, är att man anser sig hava tolkningsföreträde samt göra anspråk på olika teologiska sakfrågor och begrepp.
      Så länge någon inte väljer vara med i och erkänna er Katolska tolkning och definition av vad Kyrkan innebär, så är man inte frälst. Alla erkänner inte konciliet, Ulrika.
      Inget konstigt med det.

      På andra sidan spektrat av det kristna strömningarna som finns, tolkar andra er bok annorlunda. De har sina definitioner av dop, nattvard, etc! Något jag tror du vet om.

      Nu förbehåller jag mig även rätten att erkänna att precis som ordet kyrka, kan ordet kristen naturligtvis även kan bära olika innebörder, beroende på vem man pratar med.

      Jag förstår och det kan vara klokt att avstå att kommentera Ulf.

      • ”Så länge någon inte väljer vara med i och erkänna er Katolska tolkning och definition av vad Kyrkan innebär, så är man inte frälst.”

        Här måste jag ju osökt fråga om din tolkning och definition av vad kyrkan innebär eftersom den verkar skilja sig markant från vår.

      • Min tolkning av det ena eller det andra är av föga intresse för denna posts konklusion.
        Men tackar för visat intresse i frågan.

Kommentera

