Livets Ords nya generation

Ukrainagate växer för var dag. Nu har två intressanta saker hänt.

  1.  Nu dyker nya yngre frontfigurer upp
  2.  Livets Ord startar en egen blogg för att ge sin version

Ansikten

ansikten

Att Magnus Dahlberg och hans generation totalt havererar när det kommer till att hantera media, obekväma frågor och kritik mot Ulf Ekmans företag Livets Ord är allmänt känt.
Deras hantering fram tills nu rörande Ukraina har varit ett rejält katastrofal. Ny teknik har sprungit ifrån LO och de kan inte äga och styra informationsflöden längre.

Kanske insåg de att det nu var dags att flytta fram trupperna och ge två nya ansikten möjligheten.
Smart drag i så fall.
Fredrik Lundqvist och Christopher Liljebäck verkar hur som helst fått grönt ljus att sköta detta.

Fredrik sköter det hela mycket bra och är skicklig att ge en god ton. Något LO borde utnyttjat för flera år sedan. Som bror till Ulfs efterträdare, Pastor Joakim Lundqvist, är han väl förankrad i Livets Ord och har starka band till Dalarna och den hos många omdiskuterade Stiftelsen Berget.
Christopher Liljebäck kommer även han från en central Livets Ordsfamilj. Bland annat jobbar en i familjen på Ulfs tidning, Världen idag, och Christopher är själv duktig kameraman i församlingen.
Tyvärr är inte han lika slipad som Fredrik. Hans intoleranta intryck känns igen från en som har mycket att förlora.
Som filmare får han mycket uppdrag av Livets Ord samt andra predikanter, SE exempelvis, som reser jorden runt och helar folk. (Det vore spännande om han publicerade allt källmaterial som visar hur dessa ”helanden” går till. Är alla autentiska?)

Bloggen

bloggBloggen är ett försök nu att fånga tillbaka förtroendet som nu skadats rejält. Livets Ord verkar vara rejält pressat och det rör sig bland medlemmarna. Dock ej offentligt än.
Flera mår dålig på och värre kommer det bli om allt inspelat material släpps.
Detta inser nu ledningen när det helt plötsligt finns material som är berett att användas, där pastorers sidor som inte blottats i Uppsala kan komma i ljuset och skada dem rejält.

Försöket att raljera över och skada budbärarna, vilket man varit relativt framgångsrik med förut, misslyckades denna gången. Bloggen är nu ett nytt grepp. Det skall bli intressant att se huruvida de kommer tillåta folk kommentera fritt. Något som inte varit kutym fram tills nu.
Bloggen kan vara ett bevis på att de nu inser att trovärdighet byggs inte genom att stänga dörrar och inte transparent.

Bloggen i sig är inte så mycket att komma med.
Däremot är det intressant att se hur mycket Livets Ord faktiskt har kristen press i sitt knä. Att Världen idag sitter där på ena knät, är ju inte något konstigt. Bara Christopher Liljebäcks koppling till tidningen, kan förklara agerandet än mer.
Men att Dagen sitter på andra knät är mer intrigrant. Att Ekman har varit tidningens största annonsör, samt att Felicia, tidigare chef på Världen idag, sitter som chef idag visar hur icke oberoende kristen press är i kyrkopolitiska Sverige idag.

Hade denna religiösa press varit helt neutral, trovärdig och syftat att vara nyhetsredaktioner, hade Aletheia fått lika stort utrymme och inte agerat som de brukar, som Livets Ords språkrör.

Ulf har skött sitt företag mycket skickligt och strategiskt. Dock har han blivit lite bekväm och slarvig på sistone. Och nu börjar den dolda verkligheten komma ifatt.

Och när skall Ulf Ekman själv ta bladet från munnen?

32 thoughts on “Livets Ords nya generation

  1. Hej Hdmi,

    Wow, du har verkligen ett scoop här!!

    Jag jobbar inte på Livets Ord, har inte heller tilldelats någon form av officiellt uppdrag att försvara något, utan skriver helt på eget bevåg. Vilken fantastisk research du har gjort på mig, wow, så här mkt uppmärksamhet har jag inte fått på länge.

    Ska även tala om för familjen att vi nu har en central roll i kyrkan! ROLIGT!!!

  2. Att du även blandar in min mors arbete på Världen Idag och att det på något sätt skulle vara en lömsk plan i allt visar bara att du eventuellt sett på för många thrillers på senaste tiden. Ursäkta in ironiska ton, ja e lite trött och tyckte det här var lite roligt 🙂

    • Jag skulle nog inte välja ordet lömsk. Men kanske ni vet mer än mig.

      Som betraktare skulle jag välja ordet strategiskt.
      Mitt val av nöje framför en skärm är i så fall House of Cards eller Homeland.

      (Du behöver inte be om ursäkt. Här kan du skriva vad du vill.)

  3. Kan vi få källor på dina uppgifter? Låter som du tillreder en salig soppa av lika delar dikt, saga och lite klassiskt påhitt.

    • Välkommen Andreas,
      Man skall inte underskatta soppor. Ofta är ingredienserna 1+1=2 för att få rätt balans.
      Ibland kan faktiskt sanningen vara märkligare än dikten…

      Men, om så är fallet här får framtiden utvisa.

  4. Fastnade för dessa rader:
    ”Christopher Liljebäck kommer även han från en central Livets Ordsfamilj. Bland annat jobbar en i familjen på Ulfs tidning, Världen idag, och Christopher är själv duktig kameraman i församlingen.
    Tyvärr är inte han lika slipad som Fredrik. Hans intoleranta intryck känns igen från en som har mycket att förlora.”

    Christopher i kommentars fältet ovan bekräftar just denna beskrivning.

      • Hej David

        Jag tycker det här är lägsta möjliga nivå av onödigt misstänkliggörande. Jag tycker det är mest är synd om dig att ditt liv verkar vara så tomt att du måste ägna dig åt sånt här.

        Jag hoppas du nångång får tid att rannsaka dig själv på djupet inför Herren och finna din glädje i honom istället för att spendera din pension på sånt här ofruktbärande beteende.

      • Jag fattar inte hur en viss Håkan kan adressera mig innan jag skrivit mitt inlägg.
        Kanske han menar att jag eller någon annan David är identiskt med dkmi-bloggaren? Ovanlig situation. Kanske dkmi kan förklara?

    • Hej CJ!

      Jag skrev som du ser en liten form av ursäkt för min ironi och ja, jag blev provocerad av dessa lögner och onödiga anklagelser mot mig, mest för att man drar in mina föräldrar i detta. Som tur är verkar denna blog ha noll intresse i allmänheten, som någon form av Aletehia wannabee. Därför har jag nu insett att det nog inte är så farligt att person ifråga har lagt ut detta oseriösa inlägg.

      Det jag däremot skulle vilja se är din reaktion om du skulle bli uthängd på samma sätt. Men du är ju uppenbart för feg för att visa vem du är likasom dkmi.

      Ni kan med största enkelhet få tag på mitt telefonummer. Skulle få mkt mer respekt för sånna som ni om ni skulle våga ringa och komma med samma anklagelser persona a persona. Men det är ju en önskedröm.

      Det här är mitt sista besök någonsin på denna pajasblogg.

      Hejsvejs!

      • Cristopher, din trovärdighet i dessa frågor sjönk nu rätt rejält. Svårt att ta dig på allvar på Aletheia och er egen LO-blogg när du nu gett oss en indikation på din inställning till Aletheia..

      • Stefanus, välkommen till dkmi.
        Cristopher blev förmodligen överraskad att hans entré blev så uppskattad och uppmärksammad av så många.

        När någon vuxit upp centralt från ett sammanhang såsom exempelvis Livets Ord, blir det lätt en konfrontation då de ger sig ut för att försvara något de sällan vill ha hela bilden av.

        När ledarskapet inte bemött exempelvis media med ödmjukhet, följer ofta resten i samma ”anda”.
        Väljer någon att kommunicera med sårade och svikna människor i denna ofta uppfattad som nonchalanta och översittaratityd med avsaknad av någon som helst förståelse eller insikt att det faktiskt finns otroligt sårade människor… ja då krockar det.

        Christopher blev kanske lite väl ivrig och lät möjligtvis känslan ta över när han fick mothugg.

        Oavsett så blev det onekligen en intressant utveckling.

      • Christopher,
        Eftersom dkmi har noll intresse av allmänheten så är jag glad att du ändå hittade hit.

        Tack för att du tog dig tid att skriva och välkommen tillbaka om du någon gång skulle ändra dig. Och vem vet, kanske vi ses på fotbollen? AIK tar väl guld i år?

      • Tack,

        Jag fick inte ihop Christophers försök att vara saklig och trevlig på Aletheia (där i alla fall jag fick intrycket av att han åtminstone inte hade en hostil inställning till Aletheia) med hans skrivningar här. Han gav ett tvetydigt intryck, ett på Aletheia och Livets Ords blogg och ett helt annat här, därav min kommentar.
        När man varit med ett tag och även hört snacket ledare emellan, både på LO och i andra större trosrörelsesammanhang, har jag svårt att ta även andra LO-företrädares framtoning på allvar. Dvs, inställningen till Aletheia och andra är en helt annan än den man ger sken av utåt (Jonathan Ekmans senaste blogginlägg på hans egen blogg är ex på det jag menar).
        Sen ville jag skriva till honom här lite för att se om han verkligen menade vad han skrev (att det var hans sista besök någonsin), vilket han uppenbarligen inte gjorde.
        Ledsen om jag nu jagade bort honom. Tror i och för sig att han läser detta.

      • Jo, man vet aldrig. Kanske läser han som så många andra gör, även om de aldrig kommenterar. Sen var det nog Christopher som jagade bort sig själv i slutändan. Man ska ju aldrig säga aldrig…

        Christopher och Fredrik fick ju en ”presentation” här, som de inte fick på andra bloggar.
        Även om det inte stod i texten som skrevs, så har han upplevt att dkmi har anklagat honom för något. Hade han läst noggrant så står det att det är en positiv sak att yngre vill företräda LO.
        Att han inte var lika ”slipad” som Fredrik är ju en helt annan sak.

        Då en person som ”invetsterat av sitt liv” i Livets Ord börjar se att alla de pengar som de trott gått till mission, faktiskt många gånger gått till Ulf Ekmans företag och lyxliv i förhållande till de flesta medlemmar, så blir det ju besvärligt.
        Det blir lätt att kritik mot Livets Ords ledning blir personlig och man reagerar på ett, för många utanför församlingen, riktigt märkligt och onaturligt sätt.

  5. Jag har noterat att de flesta Livets Ordare är mycket engagerade och mycket övertygade. Men majoriteten av deras inlägg består av en eller några meningar. Ovanligt med analys av t.ex. vad jag skrivit. Jag försöker föra fram fakta, och hoppas att bli analyserad med fakta.
    Livets Ord är en plats för icke-tankar, säg efter mig, säg efter mig, Ekmans ologik som den framträder i Keryx, osv.
    Idag kanske någon chockas av att jag personligen tackar Joakim för hans mkt fina predikan i söndags.Han predikade rent, bibelförankrat, allvarligt och uppbyggligt.
    Varför jagar man din identitet? Jag minns när Ekh jagade en ”otäcking” ”PåKlippan” kallad. Jag får en känsla av att jag mött dig. Men det du skriver är viktigare än vem du är.

    • Organisationer som Livets Ord bygger mycket på så kallade ”One liners”, ofta inbakade med humor. Ulf har varit skicklig på detta. Det skall man absolut inte ta ifrån honom. En briljant kommunikatör.

      Men så mycket fakta, som du efterlyser, finns inte.

      Känslan som besitter många efterföljare till Ulf, är att de tror de är med i ett större sammanhang än vad de tror. De känner sig viktiga.

    • Ja,
      Hur mycket vissa etablerade organisationer än vill ”ogiltigförklara” ny media, så visar det ofta bara på osäkerhet eller okunnighet.

      Det skulle inte vara överraskande om exempelvis Aletheia har fler besökare än Världen idags bloggar tillsammans.
      Inte heller skulle det förvåna om det samtalas mer om Aletheia kring middagsborden i hemmen och på kafferasten i arbetet, än Dagens artiklar.

  6. Hej dkmi,
    Vill tacka för den här bloggen. Jag tittar in lite då och då och gillar dina kommentarer, de är lite lågmält fyndiga och inte sällan mitt i prick. Läste igenom Christoffers kommentarer och det slår mig hur likt sektmedlemmar reagerar på kritik. Det är taggarna utåt och personangrepp. Hade det varit en vänlig tillrättavisning hade jag reagerat positivt. Nu förstärker det snarare bilden jag har av LO. Det finns en underbyggd aggressivitet hos trosrörelsemänniskor och jag tror jag vet vad det beror på. De försöker vara heligare än dom är och försöker följa det som de tror är Bibelns regler, då blir det som en tryckkokare och ett sätt att få släppa ut lite tryck verkar vara att gå på motståndare. Förlåt dina fiender var det nån som sa….
    Jag tror det är fler än dom tror som hittar hit…
    Kör hårt!

    • MF,
      Välkommen hit.

      Tryckkokaren var en träffande bild.
      Ofta när de uttalar sig utanför sin krets ”gör de ofta bort sig” (om man får uttrycka sig så), enligt omgivningen.
      Även om de inte erkänner själva, så blir det en osund relation till sin ledare som de skyddar i alla väder, oavsett.
      Därför, det är det agerandet som gör att de framstår som lite som sekt eller knasiga.

      De kan inte sära på det beteendet och sig själva som personer. När beteendet kritiseras, tar de åt sig privat.

      Om nu allt kommer upp till ytan i och med Ukrainaaffären, skall det bli spännande och se hur många som väljer fakta och inser att de inte nödvändigtvis offrat pengar, medel och tid till någon mission, utan till Ekmnas privata lyxliv som ytterst få känner till.

      • Tackar.
        Ja det är nog så i alla sekter. Ledaren ska skyddas och försvaras, lite som i en myrstack. Säkert bekvämt för många, men desto jobbigare om man börjar tänka, och i synnerhet om man börjar lufta sina tankar. Jag tror också att det som Daniel och Andreas gör på Aletheia med Ukraina-reportagen är oerhört läkande för LO:s offer.

Kommentera

