Glappet till kulturskribenter på Aftonbladet

Zlatan spelar spratt på den svenska kultureliten.
När den nya volvoreklamen gick upp på tv-rutan i våra stugor gick flertalet av dem i taket.


Fredrik Virtanen, Schulman med flera gillade icke detta.
De avfärdade den och sågade den vid fotknölarna. ”Jag är nog dum, men jag fattar inte…”, skriver bland annat Schulman.

Nej, dum är han nog inte, men bara inte riktigt förankrad i den svenska verkligheten.
Det visar sig nämligen att den hyllas i vida lag hos svensken.

Detta visar bara hur trånga, insnöade och hur lite ”makt” de egentligen besitter, dessa kulturfenomen.
Dessa stackars människor som vill styra och berätta för oss andra svenskar vad som är bra, dåligt och rätt. Helt plötsligt kom en fotbollsspelare som ”sjunger” nationalsången, filmas med fru och barn samt med ett gevär.
Dessa självutnämnda viktigpettrar får panik och inser att de är ifrånsprungna och att svenska folket älskar Zlatan…
Vad passar då bäst? Jo, att toksåga den och hoppas att vi tar rygg på dem igen…

Jätteroligt. 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s