Vad Tommy Dahlman inte vill du skall se??

Att driva en blogg kan vara rätt kul, dkmi erkänner.
Att driva anonymt är en fördel, då skribenten inte kan kasta ljus för att upphöja sig själv.

Tommy Dahlman är en kyrkopolitisk bloggare som fått en stor plattform under Ulf Ekman på dennes tidning Världen idag.
Något väl känt för de som läst bloggar från Livets Ords sfär är att de konsekvent undviker, om inte helt rensar bort, frågor de tycker bli obekväma.

Dkmibloggen fick ett mail från en läsare av Tommy Dahlmans blogg.

Skärmavbild 2013-12-16 kl. 2013-12-16 - 14.49.20

Personen reagerade förra veckan, då Tommy ägnade en hel artikel åt att konstatera att han inte försvarar Ulf Ekman genom att försvara honom.
I kommentarsfältet skrev ”Före detta Uppsala”… Ja läs själva.

Signaturen Mats skriver till Tommy, som ägnat en bloggpost åt att hylla och försvara Ulf Ekman. Han skriver att Ulf  fått människor att vända kyrkan till.
Tommy svarar kort och gott: -Du har fel Mats!

Jag är själv en av dem som lämnat Uppsala, men har kvar  vänner och familj som varken kan eller orkar bryta upp. Många i församlingen mår dåligt.

Tommy utgör sig för att vara någon personkännare som reser runt och peppar människor i kyrkor och idoliserar Ulf och hans tidning, samtidigt som han förnekar att sådana som vi/jag finns.

Jag skrev då på hans blogg, men han släppte inte igenom min kommentar.
Det är så synd att Tommy och de övriga i Ulfs tjänst enkom vill visa upp en fasad av lycka och att allt är väl, allt är väl. Det är ett förhållningssätt vi som varit med i Livets Ord känner igen allt för väl.

Skärmavbild 2013-12-15 kl. 2013-12-15 - 15.03.06

Däremot skickade Tommy ett mail till mig där han fortsätter försvara Ulf och tycker att vi kritiserat honom så det räcker: ”Ni har ju fritt spelrum i media.”

Vilka är ”Ni”, undrar jag?
Vart kritiserade jag Ulf?
Jag anmärkte på att Tommy inte erkänner att vi finns som lämnat kyrkan, fast det gör han i och för sig senare i mailet. Men inte offentligt.

Undra varför Tommy tror att han vinner på att inte låta mig komma fram och säga/visa på min bild av min verklighet.
-Före detta Uppsalabo

Tommy Dahlman visar här på flera saker.
Först och främst så gör han misstaget att ”bunta ihop” alla som inte föredrar Ulf Ekman och Livets Ord.
Det finns de som högljutt skriker i kvällspress och är oerhört bittra, sen finns det de som är sårade och i tysthet drar sig undan och börjar om på nytt någon annan stans.
Att likställa och dra alla över en och samma kam är okänsligt, klantigt och oproffsigt för att vara en man i Dahlmans skor. Att förflytta en redan sårad person till bråkstakarnas hörn är inte en kyrkans mans agerande.

Tänk, Tommy Dahlman rider ut åt Ulf Ekman för att förneka att det finns dom som lämnat kyrkan på grund av Ekmans framfart… inteförstagången

Dessutom har nu även Tommy lanserat sig som kandidat till riksdagen för KD i Världen idag. (Även om han inte menade att lansera sig, så gjorde han just det 🙂 )

tommyKD

Att fortsätta blockera åsikter som är obekvämna för honom, kommer inte ta honom långt i en politisk karriär.

Det som är så fascinerande och varför det är så värt att skriva denna bloggpost är följande:
I sin hyllning till Ulf Ekman i texten som omnämns ovan skriver Tommy så här:

Ingen kommer någonsin att kunna stoppa Ulf Ekman, hur mycket man än försöker.  Det finns substanser i tillvaron som bara lyfter högre och större desto mer motstånd de får.

OM han nu själv TROR på det han skriver, hade det inte funnits någon anledning att inte släppa fram den blockerade lilla anonyma personens textrad.

Då kanske han hade lyfts till den höjd han verkar tro han agerar på…

4 thoughts on “Vad Tommy Dahlman inte vill du skall se??

  1. Hej!
    Jag upplevde det samma för en vecka sedan på Tommy Dahlman blogg då jag skrev ett inlägg på hans blogg i ämnet Frikyrkan och katoliceringen. Jag blev intresserad av att gå in på hans blogg precis pga detta ämnet, annars har jag aldrig varit på hans blogg tidigare. Hans sandlådementalitet och härskarmentalitet visar tydligt för mig vem han är som person. Om jag tidigare undrade vem denna man var har han nu sjunkit så lågt i mina ögon att mitt intresse för denna man har svalnat helt och hållet. Om Tommy Dahlman skall göra ett TV program angående ämnet Frikyrkan och katoliceringen kommer det att bli så vinklat och osakligt att det har inget värde. Om Kanal 10 verkligen vill sända ett program med honom som initiativtagare måste jag även ifrågasätta deras urskiljningsförmåga. Dags att kristenheten i Sverige nu vaknar upp och slutar dalta med ”framgångsrika” personer som inte behandlar andra människor med respekt.
    Mitt inlägg som nu inte längre finns kvar på hans blogg för inväntande av granskning handlade om att behandla sina kristna syskon med respekt och kärlek. Inget i mitt inlägg var på något sätt kränkande varken mot honom eller någon annan.

  2. De som upplevt Tommy Dahlman live vet att han är mer inspiratör och politiker än något annat. Ute mycket för att samla in pengar.
    Kyrkan har fortfarande inte lärt sig finkänsligheten på detta område. Få förtröstar på sin Gud, som de citerar, men inte litar på i praktiken och tror det hänger på en snygg person som helst med humor skall få folk att öppna plånboken.
    Nu när han skall bli politiker för KD gör han denna strategiska tv-satsning.

    Kanal 10 gör allt som LO vill. Just nu är Dahlman Ulfs ansikte in i pingströrelsen. Det handlar inte om urskiljningsförmåga. Han rider ut till Ulfs försvar så fort tillfälle ges.

    Tommy släpper inte in några kommentarer som är kan bli obekväma, om han kan hindra dem tidigt. Något LO gjort i åratal.
    Allt från denna blogg är blockerat, exempelvis.

  3. Hej!
    Läser denna kommentar i dag mer än ett år sedan min förra kommentar då jag läste ditt blogginlägg i dag som hänvisade till detta blogginlägg. Mycket har ju hänt under det senaste året och Tommy Dahlman har bl.a. startat sin egen blogg där han fortsätter på samma sätt som tidigare att ta bort kommentarer som han inte tycker om. Det är ju synd att detta skall få förekomma och att en person på detta sätt skall få styra vad som skall få komma fram och inte. Jag började därför att fundera på vad man kan göra för att undvika censurering av människors kommentarer och åsikter på detta sätt då jag anser att det är viktigt att alla får komma till tals och att även dessa åsikter får komma fram. Jag har inte lösningen på detta men luftar detta här i min kommentar så kanske någon kommer på någon form av lösning på detta fenomen. En idé är att i andra kommentarer och bloggar omdirigera ”trafiken” till andra bloggar eller kommentarsfält eller att man skriver kommentarer till Tommy Dahlmans blogg både på hans blogg till han raderar den och en kopia i ett annat kommentarsfält. Vi kan inte längre tillåta att ”typer” som Tommy Dahlman, Ulf Ekman eller andra får styra och ställa inom kristenheten och censurera vad som skall komma fram och inte. Det blir en farlig utveckling om kristenheten får styras på detta sätt!!!

    • Alla har rätt till att uttrycka sin åsikt.
      Problemet med personer som är ledare inom sammanhang likt Livets Ord, samt som i Tommys fall som inte vill ha kritik eller feedback, är att de lätt blir legender i sina egna sinnen.

      De inser inte att de gör sig själva lustiga, utan de blir då offer i sina bloggar etc.

      När de väl kastas ut i verkligheten, som i fallet med Ulf på ”Min Sanning”, så blir det totalt en genomklappning.
      För många var det droppen med Ekman.

      Sanningen om Tommy kommer så småningom ifatt honom också.

Kommentera

