Den lättkränkta svensken

Svensken är nog den mest lättkränkta varelsen på vår planet.


Vägen till hetta?

Nu får en Lysekilsbo inte ha 666 på sin nummerplåt.

I sitt avslag skriver Transportstyrelsen att en teckenkombination som begärts ”kan uppfattas som stötande”.

Vem skulle uppfatta det som stötande och varför?

Enligt Uppenbarelseboken i Nya testamentet är 666 vilddjurets eller odjurets tal. I modern populärkultur har 666 blivit en av de mest kända symbolerna för Antikrist eller djävulen.

Skulle djävulen helt plötsligt komma körande på motorvägen för att förleda någon att ta fel avfart?

Jag såg en bil med nummerplåten GOD på häromdagen. Tänk om jag känner mig kränkt för att gud parkerade på min gata i stan?

Har någon klagat på att det finns nummerplåtar med FUL på?

8 thoughts on “Den lättkränkta svensken

  1. Broder, det finns rent hypotetiskt 999 potentiella GOD i det nästintill engelskspråkiga Sverige, varav en parkerat på ett stenkasts avstånd från Mariaskolan Umeå där rektor Mats Molén är verksam. Vad göra? Ett tecken? Något om det centrala i Per Kornhalls bilintresse?

    Universitetsstaden verkar dock ha jämförelsevis många lättlästa registreringsskyltar (det kanske går att kolla med bilregistret).

    Emellertid har dr. Tommy Wassman vid ÖTH hänvisat till en autentisk kopia där det berömda talet är 616. Vad ska Transportstyrelsen nu göra?

      • Du menar… (Menar du vad jag menar? Projection is self-deception.)
        Svarar själv för de åsikter som framförs, antar för enkelhetens skull att jag håller med DKMI – och låter TWOT lägga ut texten:

        ”The name of God also signifies the whole self-disclosure of God in his holiness and truth (Ps 22:22 [H 23]). This Name can be ”walked in,” i.e. people are to live according to its teaching (Mic 4:5).”

        Rättvisemärkning – typ.

        Så länge framgångsteologin stannat utanför, så hade pastor Ekman kommit igenom den ID-kontrollen. Hoppas jag. Mitt grundläggande antagande är att svensk kristenhet fick pastor Ekmans församlingsbygge för sina synders skull.

        Karma – typ.

      • Follow the money…

        Lockelsen med framgångsbudskapet lockade de som ville bli rika. Många lever långt över sina tillgångar, och nu fick de en pastor som stöttade den livsstilen och lockade med mer.

        Faktum var att de enda som blev rika på hans budskap var familjen Ekman, Ekh och de övriga i stiftelsen.

        ”Mitt grundläggande antagande är att svensk kristenhet fick pastor Ekmans församlingsbygge för sina synders skull. Karma–typ.”
        Skulle uttrycka det med orden: Som man sår skördar man.
        Många kristna är helt oberörda av Ekmans bedrägerier. De som drabbats hårdast är de som hade kärlek till pengar, istället för att bry sig om sina medmänniskor och sin omgivning.

  2. ”De som drabbats hårdast är de som hade kärlek till pengar”
    DKMI har större tro än jag. Jag är lite ledsen för att pengar inte gick till människor vars behov ligger på under hundralappen per dag, eventuellt behöver en Bibel, skolgång eller sjukvård och i praktiken är trovärdiga också i en talarstol. What is there to forgive? Det är ju inte mina pengar som gått förlorade. Ska bara gråta lite.

      • Grief

        – sedan jag först fick höra talas om den kvarnsten man kan ha om halsen har jag rätt ofta påmints om den. LUK 172 hade varit en bra registreringsskylt, vore undertecknad varit ägare av ett registrerat fordon.

        Predikaren 7,

        Cissi

Kommentera

