Är Allah Jesus, enligt Livets Ord?

En intressant framtid att följa är den interfaith agendan som ligger i luften.
Kort, så menar många tongivande religiösa ledare att den kristna Guden och Islams Gud är en och samma.

Frågan är nu om Livets Ord och Pingströrelsen kommer göra en liknande ändring som man gjorde när man gick från katolikskräck till katolikkramare.

Kort: När Livets Ords slog in den katolska vägen, bemötte ledarskapet i kyrkan alla som var skeptiska för att vara konspiratörer, alternativt upproriska.
Förlöjligande samt raljerande ålades de som tyckte den plötsliga förändringen var märklig, gärna från talarstolen och i hemgrupper.
Alltså, efter att först förneka att man ändrat sig och lite korrigerande i redan utgivna böcker samt en del runnit vatten under bron, är det idag ingen konstig sak längre.
Pingströrelsen… ja den vågar inte säga något som vanligt och följer samma väg.

Predikas det då i talarstolen att Jesus är Allah på Livets Ord? -Naturligtvis inte.
Men, det betyder inte att ledarskapet inte tycker så.
En rättvis fråga är då om det kommer bli en ”Allahgate”, precis som i ”Katolikgate” i Uppsala. Det kan komma smygande, för att inte väcka uppseende för snabbt bland medlemmarna.

Nästa vecka är en av affischnamnen under Livets Ords Europakonferens en av världens mest tongivande pastorer, David Yonggi Cho. ek
David är en av de pastorer som öppet tagit ställning för att Allah och Bibelns Gud är den samma i det så kallade ”Yaledokumentet”.

Betyder det att Jesus är Allah?
Många i den kristna tron anser att Jesus är Gud Fadern. Detta bör i så fall betyda att:

Om Jesus är Gud Fadern som är Allah, så måste ju Allah vara Jesus.

En tanke som faktiskt många har svårt att ta till sig, kristen som muslim.

Om nu David Yonggi Cho kommer och företräder denna religionsblandning, är frågan när man tar steget till att bjuda in en imam till någon form av medverkan på Livets Ord.

Dessutom: en relevant fråga i sammanhanget är även varför man har missionärer i muslimska delar av världen.

Varför omvända dem som redan tror på samma Gud? Ett av de stora temat konferensen har är att ta ”evangeliet till bergsfolken”.

Alltså, att föra de som redan tror på Gud till Gud.

I exempelvis Kaukasus, som är ett av de länder man missionerar i, är de vanliga religionerna kristendom, islam och judendom.

En möjlig tanke bakom detta kan isåfall vara, förutom makt, att få sälja mer böcker och material, som är en stor business för familjen Ekman som ligger bakom Livets Ord.

Mer om Livets Ord här

Mer om konferensen här: http://www.dagen.se/nyheter/livets-ord-firar-30-med-jubileumskvall/

Annonser

4 thoughts on “Är Allah Jesus, enligt Livets Ord?

  1. Hänger med på vad du menar, och jag tror du har rätt i att åtminstone delar av pingströrelsen kommer ta den vägen om 20-30 år. En liten anmärkning bara: vi kristna tror inte att Jesus är Fadern utan att Fadern är Gud, Jesus är Gud och Anden är Gud. Gud är Fader, Son och Helig Ande, men man kan inte säga att Jesus är Gud Fadern, snarare att Jesus och Fadern är ett (Joh 10:30). Ungefär som att näbb är fågel och klo är fågel men näbb är inte klo. 🙂

    Gud välsigne dig!

    • Tack för dina synpunkter Micael.
      Intressant bidrag till ekvationen. Näbb är fågel och klo är fågel. Om Jesus är Gud och Allah är Gud då är…

      Om jag inte missförstått det kristna resonemangen och tolkningarna så representerar du en stor grupp av treenighetstanken.
      Men, jag har även haft samtal där många visst menar att ”när Jesus blod rann på korset, så var det Faderns…”

      Du håller inte med?

  2. Hej!

    Ögnade lite snabbt igenom det länkade Yaledokumentet, och jag drar nog inte riktigt samma slutsats som du. Det verkar väl snarare vara så att dokumentets syfte är dialogiskt och söker visa på likheter, då bland annat i sättet man beskriver Gud. Det innebär inte nödvändigtvis att alla som skriver under tänker sig att det är samma Gud, och då naturligtvis än mindre att frälsning genom tro på Jesus skulle nedtonas. Eller hur tolkar du dokumentet?

    Frid!

    • Hejsan David,
      Bra inlägg.
      Sant att alla inte kanske tänker så, men om jag förstår det rätt är det inga ledare som helst, utan av rang i kristenheten som inte skulle göra något chansartat utan att förstå vad man skriver under.

      Min tolkning:
      Man visar, som du säger, inledningsvis på likheter. Sen samlas man kring ”den ende Guden” för att komma varandra närmare.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s